Bahaya Browser? Facebook? Password !!!


Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Bagi yang menggunakan sebuah komputer peribadi untuk melakukan urusan harian termasuk bersosial di internet, tahukah kalian bertapa bahayanya bila komputer atau notebook kalian tu digunakan oleh orang lain (termasuk kawan-kawan) apa lagi jika laptop korang dicuri oleh orang lain?
Kita ambil contoh terdekat, Facebook. Tiap kali kalian dah taknak main, kalian akan logout dan kalian rasa amat yakin yang akaun Facebook kalian takkan dapat diakses oleh sesiapa lagi walaupun orang tersebut menggunakan laptop kalian sendiri. Ok, agak logik di situ sebab kalian memang dah buat apa yang patut korang buat. Nak lebih selamat lagi, kalian pun clear cache dan cookies semua nak bagi betul-betul selamat. Takut member kalian hijack akaun kalian dan tulis status macam-macam la ni ye? Hehe.
Percayakah, sebenarnya orang yang menggunakan komputer kita dapat mengetahui segala jenis password kita dengan begitu mudah sekali. Tiada apa-apa software yang diperlukan dan ianya tidak memerlukan sebarang kepakaran dalam bidang hacking dan sebagainya. Mari lihat sedikit penerangan yang sempat aq buat ini.

Contohnya, jika kalian menggunakan Firefox (tidak kira apa version sekalipun) sebagai browser utama yang mengedalikan segala aktiviti harian korang di internet, cuba buat apa yang akan ditunjukkan ini.

1. Pergi ke Firefox Setting








2. Klik pada tab, Security dan klik pada Saved Password








3. Segala website yang pernah korang login akan tersenarai bersama username








4. Sekarang klik pada, Show Password dan lihat sendiri apa hasilnya.








Haha!! Semua akaun yang pernah kalian akses akan tersenarai satu-persatu lengkap dengan username dan juga password dan perkara ini dapat dilihat oleh sesiapa sahaja yang mempunyai akses ke dalam sistem komputer kalian. Kalau ikut logik, di komputer kita sendiri pastinya kita akan “remember” semua password website yang pernah kita daftar bukan? Siapa yang nak susahkan diri sendiri padahal online di komputer milik sendiri.
Dari sini, harap para kalian akan nampak betapa bahayanya bila kalian memberikan kebenaran kepada sesiapa sahaja untuk menggunakan komputer korang tidak kiralah pada kenalan yang kalian kenal atau lebih lagi mereka yang tidak korang kenal.
Untuk itu, hati-hati dan pastikan, komputer peribadi kalian tu benar-benar peribadi dan dalam dunia ni, hanya kalian seorang yang menggunakannya. Jangan terlalu murah hati beri orang lain pinjam atau kebaikan kalian, selalunya akan diibaratkan sebagai melepaskan anjing yang tersepit.
Kalau dah terpaksa sangat beri pada orang lain pinjam lebih-lebih lagi pada orang yang kaliab curiga, delete la semua simpanan username dan password korang tu dulu.
Dari sedikit research yang aq lakukan, ramai antara kita semua yang tidak mengetahui perkara ini even seorang yang hebat dalam dunia perkomputeran. Dan kalau ada antara korang yang dah tahu pasal perkara ini, baguslah dan terus berhati-hati dan pada yang baru tahu, ini masa untuk kalian bertindak dan lebih berhati-hati.

0 comments:

Post a Comment